Inside AdWords Magyarország
A minőségi mutató átláthatóságának növelése
2012. április 26.
Mai bejegyzésünkben további részleteket mutatunk be a
minőségi mutatóról
az AdWords szolgáltatásban.
Ha egy
kulcsszó állapotára húzod
az egérmutatót a Kulcsszavak lapon, akkor megjelenik az 1-től 10-ig terjedő számérték mellett egy-egy új értékelés is a minőségi mutató fő tényezőiről. Az új jelentések skálája relatív így képet kaphatsz arról, hogy a teljesítményedre vonatkozó
elvárt átkattintási arány
,
hirdetésrelevancia
és
céloldali minőség
értéke is átlagos, átlagon felüli vagy átlagon felüli a más hirdetők által elért eredményekkel összevetve.
Hirdetőink úgy vélekedtek, hogy a minőségi mutató részletesebb megismerésével könnyebben koncentrálhatnak a teljesítmény javítására. A hirdetések minőségének javulása emellett a felhasználók szempontjából is kívánatos.
Még egy fontos megjegyzés: a módosított verzió új információkat nyújt a minőségi mutató javításához; a minőségi mutatónak vagy a
hirdetés pozíciójának
kiszámításában azonban nincs változás.
Írta:
Jen Huang és Ali Miller
AdWords termékmenedzserek
A hirdetések minőségi javításainak globális kiterjesztése
2011. október 4.
Amikor a felhasználók keresést végeznek a Google-on, az olyan találatokat részesítik előnyben, amelyek relevánsak, és nagyszerű élményt nyújtanak nekik a kattintás után. Augusztusban próbákat bonyolítottunk le Brazíliában, Latin-Amerika spanyolajkú országaiban, Spanyolországban és Portugáliában, melyek során megnöveltük a relevanciára és a céloldal minőségére fektetett hangsúlyt a
minőségi mutatónak
és a
hirdetések Google-on elért pozíciójának
meghatározásában. Célunk az volt, hogy javítsuk a keresési hirdetésekkel kapcsolatos felhasználói élményt. A kapott eredmények alapján most ezeket a módosításokat világszerte bevezetjük.
A módosítások bevezetését követően egyes kampányoknál változások lépnek életbe a kulcsszavak minőségi mutatói és a jellemző hirdetéspozíciók vonatkozásában. A dolgok stabilizálódása néhány héten belül várható, és a legtöbb kampánynál valószínűleg nem következik be jelentős változás a teljesítmény tekintetében.
Ahogyan már megszokhattad, a felhasználói keresésekben jobban teljesítő hirdetésekkel rendelkező kampányok továbbra is magasabb minőségi mutatót és alacsonyabb átlagos kattintásonkénti költséget érnek el, pozíciójuk pedig magasabb lesz a találati oldalakon. Az AdWords kezelőfelületén megjelenő 1-től 10-ig terjedő minőségi mutató továbbra is azt mutatja meg, hogy milyen a kulcsszó általános teljesítménye, amikor az pontosan megfelel egy Google-on megadott keresésnek. Az ajánlat és a minőségi mutató növelése továbbra is a hirdetés pozíciójának javulását eredményezi. Valamint továbbra is hasonlóan kell eljárnod, ha
javítani szeretnéd az AdWordsszel elért eredményeidet
.
Adam Juda
Csoportvezető termékmenedzser, Hirdetésminőség
Optimalizálás, 1. rész
2011. június 17.
Amikor hirdetőink fiókjainak optimalizálásán, azok hatékonyságának növelésén fáradozol, sokféle kihívással találhatod szemben magad. Bár ezen kihívások jelentős része egyedi, különleges, legtöbbjük mégis általános módszerek alkalmazásával hárítható el. Ezen cikk célja a fiókkal kapcsolatos azon szempontok tömör felvázolása, amelyek az optimalizálás kezdeti fázisában kiemelt szerepet kapnak. Az alábbiakat elolvasva minden hirdető a saját fiókjának alapvető beállításait elvégezni képes optimalizálási szakembernek érezheti magát.
1. A fiók szerkezete
Az 1. kampány és az 1. hirdetéscsoport. A fiók szerkezete legtöbbször itt kezdődik. És ugyanúgy itt is végződik, pedig a megfelelő fiókszerkezet létrehozása alapvető fontosságú lenne. A megfelelő szerkezet nélkül nincs értelme a további optimalizálásnak. A házépítést nem lehet a tetővel kezdeni. A további lépések előtt ezért győződj meg az alábbiakról:
● A hirdetési kampányt úgy érdemes elképzelni, mint egy, a webhelyedre nyíló "ablakot", amely a kínált termékek és szolgáltatások fajtáit mutatja be.
● A
Kampány
szintjén beállítottad a globális paramétereket (például a célzást és a költségkeretet).
Az első pont nyomán külön
hirdetéscsoportokat
érdemes tehát létrehozni, melyek mindegyike kizárólag egy termékkel foglalkozik. Az adott témával rendelkező
hirdetéscsoportok
egy adott látogatócsoport számára jelennek meg, és a
kampány
szintjén csoportosíthatók. Ne aggódj, ha rengeteg
hirdetéscsoporttal
rendelkezel, hiszen ez a hatékony fiókok jellemzője.
2. Hirdetések
A hirdetők gyakran kérdezik: "Ezt nézd meg. Szerinted jó ez a hirdetés?" A kérdést nehéz objektív módon megválaszolni. A hirdetések írása egy kreatív folyamat. Az AdWords hirdetéseinek egyedülállósága teszi érdekessé az egyes hirdetéseket a látogatók és a hirdetők számára egyaránt. Ugyanakkor ügyelned kell arra is,
● hogy hirdetésed egyszerű, mégis professzionális legyen. A jól érthető jelentés, a helyes nyelvtan és az egyedi benyomás együttesen teszi érdekessé és vonzóvá a hirdetést a látogatók számára.
● Minden egyes
hirdetéscsoportban
hozz létre két-három hirdetést, majd egyenként jelenítsd meg azokat. Ezzel kiértékelheted az egyes hirdetések hatékonyságát.
● Használj figyelemfelkeltő kifejezéseket, például az "Ingyenes házhozszállítás" ajánlatot. Ugyanakkor ügyelj ígéreteid betarthatóságára.
● Amennyiben az Oroszországi Föderációt, Ukrajnát vagy néhány egyéb országot célzol, akkor a szabványosnál hosszabb hirdetéseket is létrehozhatsz. Ehhez az új szöveges hirdetés létrehozása során ki kell választanod a megfelelő beállítást a meglévő
hirdetéscsoporton
belül. Használd ki ezen lehetőség előnyeit!
● Általában a hirdetések hatékonyabbak, ha a
céloldal URL-címe
a hirdetésben foglalt termékre mutat és nem a webhely kezdőlapjára. Ha a látogató hűtőszekrényt keres, akkor nem biztos, hogy kíváncsi a vasalódeszkákra.
3. Kulcsszavak
A kulcsszavak hidalják át a látogató és a hirdetésed, illetve a webhelyed közötti távolságot. Ezért a hatékony kulcsszólista garantálja, hogy hirdetésed csak az olyan látogatók számára jelenik meg, akik számára az valóban érdekes lehet. A kulcsszó minőségi mutatója ezenkívül közvetlen hatással van a kattintásonkénti költségre: minél magasabb a minőségi mutató, annál alacsonyabb a kattintásonkénti költség. Ez kivétel nélkül mindig így van. Ezért a kulcsszólista létrehozása során az alábbiakra kell figyelned:
● A legtöbb esetben nincs indok arra, hogy
hirdetéscsoportod
10-20 kulcsszónál többet tartalmazzon. Ha kulcsszólistád ennél jelentősen több elemből áll, akkor ez azt jelzi, hogy
hirdetéscsoportod
nincs elég pontosan meghatározva. Az ilyen csoportokat érdemes lehet két- vagy háromfelé osztani.
● Elsőként saját webhelyedről vagy korábbi tapasztalataidból meríthetsz ötleteket a kulcsszavak létrehozásához. Képzeld magad a látogatók helyébe, és gondold át, hogy milyen szavakat használnának termékeid kereséséhez. Ha kifogysz az ötletekből, a "Kulcsszóválasztó eszköz" további javaslatokkal szolgálhat (
Jelentések és eszközök
lap).
● A kizáró kulcsszavak hasznosak. Segítenek kiszűrni a haszontalan kereséseket, így pénzt takarítanak meg számodra. A
Kulcsszavak
lap "A keresési kifejezések megjelenítése…" szolgáltatásának használatával megismerheted a nem releváns keresési kifejezéseket, amelyeket kizáró kulcsszavakként vehetsz fel. Ennek során további ötleteket szerezhetsz a kulcsszavak létrehozásához. A keresési kifejezések kiszűrése nemcsak az optimalizálási műveletek alapvető része, hanem rendszeresen elvégzendő rutinművelet, amelyet egyszerűen nem érdemes kihagyni.
A fenti feladatok végrehajtásával stabil alapokat hozunk létre: egy olyan strukturált fiókot, amely hatékony hirdetésekkel és kulcsszavakkal rendelkezik. A következő cikkekben a földrajzi célzásról, az ajánlattételről és a költségkeret-kezelésről, a hirdetések elhelyezéséről, valamint a kampányok teljesítményének nyomon követéséről olvashatsz.
Írta: Alekszej Petrov, AdWords csapat
A varangy, a zsivány és… a minőségi mutató
2010. november 29.
Gyakran kapunk a
minőségi mutató
növelését firtató kérdéseket. Úgy tűnik, mindenki azt gondolja, hogy valami lenyűgöző és titkos receptünk van erre, amely a halandók számára hozzáférhetetlen. Az évszázadok során valóban kialakult egy hagyomány, amely apáról fiúra szállva válaszolta meg az újabb generációk hasonló kérdéseit. Egyszerűen meg kell nyitni az AdWords-fiók azon hirdetéscsoporthoz tartozó "Kulcsszavak" lapját, amelynek minőségi mutatóját növelni szeretnéd. Ezután fogd a kezedbe a varangyot, és dörzsöld be vele a megjelenő kulcsszavakat. Ezután mindössze annyi dolgod marad, hogy egy csillagos éjszakán elmész a keresztúthoz, és háromszor fennhangon elismétled: "növőtó mutaségi minelés".
Mi köze lehet egy zsiványnak a minőségi mutatóhoz?
Amennyiben a fent leírt módszer nem válik be, másik megközelítéssel is próbálkozhatsz. Ez a minőségi mutató fogalmának megértésével kapcsolatos. Vegyünk például egy olyan esetet, amikor egy lakást szeretnél bérbe adni. A lakásra két érdeklődő jelentkezik: egy szerény anyagi helyzetben lévő, de nagyon becsületes diák és egy igen gazdag zsivány. A diák 80 000 forintot kínál, a zsivány azonban 250 000 forintot. Előre tudod azonban, hogy a diák 95%-os valószínűséggel fog fizetni, a zsivány pedig csak 25%-os valószínűséggel. Egy egyszerű számítás elvégzésével kiszámíthatod tehát, hogy az első esetben átlagos bevételed 76 000 forint, míg a második esetben csak 62 500 forint lesz. Azt a racionális döntést hozod, hogy a lakásod a diáknak adod ki.
Mi köze mindennek az AdWords programhoz? A fenti példához hasonlóan a Google is rendelkezik egy virtuális "ingatlannal". A google.com webhelyen hirdetési felületek találhatók a keresési eredmények felett, illetve azoktól jobbra. A partnerwebhelyeken található hirdetési felületeket is lehet ingatlanhoz hasonlítani, a minőségi mutató pedig a bérleti díj kifizetésének valószínűségéhez hasonlítható. Hogyan becsülhető fel ez a valószínűség? A legbiztosabb módszer a szóban forgó személy múltbéli cselekedeteinek elemzése. Így működik az átkattintási arány (CTR) és a minőségi mutató közötti viszony -- a hirdetésekre adott kattintásokat a bérleti díj kifizetéséhez hasonlíthatjuk. Ebből következik, hogy a CTR a minőségi mutatót meghatározó tényezők közül messze a legfontosabb.
Hogyan szavaznak a Google felhasználói?
Az átkattintási arány kiváló képet ad a hirdetés relevanciájáról. Az emberek a relevancia szót szemantikai értelmében használják (jelentőségen alapuló kapcsolat), az informatikai rendszereknek azonban számokra van szükségük. Az átkattintási arány szavazáshoz hasonlítható: ha például egy felhasználó "vágott virágot" keres és a megjelenő hirdetések egyikére kattint, akkor képletesen "igennel szavaz" a kiválasztott hirdetésre és "nemmel szavaz" az összes többire. A rendszer nem az emberekhez hasonlóan értelmezi a kifejezést, hanem a felhasználók döntéseit dolgozza fel, és azokat számértékekké alakítva a minőségi mutató létrehozásához használja.
A minőségi mutató javításának receptje
Hogyan javíthatod minőségi mutatódat? A hirdetés átkattintási arányának növelésével. A legmagasabb átkattintási arány eléréséhez finomítani kell a kulcsszavak listáját, valamint nagymértékben releváns szöveggel kell ellátni a hirdetést. Ideális esetben a hirdetéscsoport legfeljebb 15-20 kulcsszót tartalmaz. Ennél több kulcsszó használata esetén érdemes megfontolnod a hirdetéscsoport felosztását és egy új, speciálisabb hirdetéscsoport létrehozását, amely még jobb hirdetésszöveggel rendelkezik.
A minőségi mutató nem kizárólagos fontosságú. Ez a mutató végül is egy igen elvont érték. A minőségi mutató alapján nem igazán állapítható meg az egyes kattintások által eredményezett átlagos bevétel. Az internetes hirdetések professzionális megközelítése szerint a kulcsszavakhoz kapcsolódó elvont értékek helyett érdemesebb a ROI-ra, a befektetés megtérülésére összpontosítani. Ne feledd, hogy akármilyen magas is a minőségi mutatód, ez nem garantál értékesítéseket -- ez különösen abban az esetben igaz, ha a hirdetés céloldala nem vonzó, vagy nehezen navigálható. A Google olyan eszközöket kínál, amelyek a hatékony stratégia létrehozásában lehetnek segítségedre: a
Konverziókövetési
mechanizmust és a
Konverzióoptimalizálót
. Mindkét eszköz a felhasználó által a kattintás után végzett tevékenységre összpontosít, így segít marketingcéljaid megvalósításában. És még a varangynál is sokkal egyszerűbben használhatók :)
Miért nem látom a hirdetésem? - 2. rész
2009. november 12.
Az AdWords a minőségi mutatóval biztosítja, hogy csak a legrelevánsabb hirdetések jelenjenek meg a felhasználók számára a keresőben és a Google hálózaton. A mostani bejegyzésben megmagyarázzuk, hogyan határozza meg a kulcsszó minőségi mutatója azt, hogy megjelenhet-e a hirdetés.
Mi a minőségi mutató?
A minőségi mutató az egyes kulcsszavakhoz kiszámított dinamikus változó. Annak a mérőszáma, hogy egy-egy kulcsszó mennyire releváns a hirdetés szövegére és a felhasználó keresési lekérdezésére vonatkozóan.
A mutató meghatározza, hogy egy kulcsszóra megjelenhet-e a hirdetésed, és ha igen, milyen magas pozíciót ér el az adott hirdetés. Általánosságban: minél magasabb a minőségi mutató, annál alacsonyabbak lesznek a költségeid, és annál jobb lesz a hirdetésed pozíciója.
Hogyan ellenőrizhetem a minőségi mutatómat?
A hirdetések és kulcsszavak jó teljesítményének fenntartása érdekében javasoljuk, hogy rendszeresen ellenőrizd a minőségi mutatót. Fontos, hogy eltávolítsd a magas költségű, gyengén teljesítő kulcsszavakat, mert így hirdetési költségkeretedet a lehető leghatékonyabban használhatod fel.
Az egyes kulcsszavak minőségi mutatóját az alábbi egyszerű lépések végrehajtásával ellenőrizheted:
Kattints az "Kampány" lapfülre.
Kattints egy hirdetéscsoportra.
Kattints a "Kulcsszavak" lapfülre.
Kattints a kívánt kulcsszó melletti ikonra az Állapot oszlopban.
Hogyan működik a minőségi mutató?
Tegyük fel például, hogy Árpi a szentendrei panzióját hirdeti. Ha Árpi felveszi kulcsszavai közé önmagában a "panzió" szót, a kulcsszó minőségi mutatója valószínűleg igen alacsony lesz. A hirdetésben természetesen panzió szerepel, de az internetezők nem feltétlen szentendrei panziót keresnek, ha a panzió kulcsszót írják be a keresőbe. (Ha Árpi önmagában a "panzió" szót használná, akkor a minőségi mutató alkalmazása nélkül a hirdetése megjelenhetne a "panzió egerben" vagy "panzió nagymaroson" keresésekre is - ami nem szolgálna hasznos információval az internetezőknek.) Az alacsony minőségi mutató miatt tehát a "panzió" szónak Árpi AdWords-fiókjában megemelkedik a minimális CPC-je, vagyis többet kell fizetnie azért, ha a hirdetését mégis látni szeretné erre a kulcsszóra.
Az olyan kulcsszavak viszont, mint például a "szentendrei panzió", "panzió szentendrén", "szentendrei szállás" vagy "szállás szentendre" relevánsak Árpi vállalkozása szempontjából, ezért minőségi mutatójuk várhatóan magas lesz, relatíve alacsony minimális CPC-vel és jól fognak teljesíteni. A minőségi mutató így ösztönzi tehát a hirdetőket a kiváló minőségű hirdetések létrehozására.
A hirdetéspozíció hatása a minőségi mutatóra
2009. október 27.
Az átkattintási arány (CTR) a minőségi mutató legjelentősebb összetevője, mert ez a mutató közvetlenül jelzi, hogy melyek a legrelevánsabb hirdetések a felhasználóink számára. A magas pozícióban megjelenő hirdetések átkattintási aránya általában jobb, mint az alacsony pozícióban megjelenő hirdetéseké. Ez részben a minőségnek köszönhető, részben pedig annak, hogy a magas pozícióban megjelenő hirdetések láthatóbbak a felhasználók számára. A minőségi mutató pontos kiszámítása érdekében rendszerünk kompenzálja a hirdetés pozíciójának az átkattintási arányra gyakorolt hatását (ennek a neve
position normalizer
).
Tegyük fel például, hogy egy 8-as átlagos hirdetési pozícióval rendelkező kulcsszó átkattintási aránya megegyezik egy 2-es átlagos hirdetési pozícióval rendelkező kulcsszó átkattintási arányával. A rendszer a minőségi mutató számítása során az alacsonyabb pozíciójú kulcsszó átkattintási arányát kicsit erősebben beszámítja, mint a magasabb pozíciójú kulcsszó átkattintási arányát. Ez lehetővé teszi a pozícióért való egyenlő eséllyel történő versenyzést a minőség és az ajánlat alapján. A pontosabban kiszámított minőségi mutató hozzájárul a jobb és pontosabb kattintásonkénti költségek (CPC-k) kialakításához is.
A hirdetéspozíciónak tehát nincs közvetlen hatása a minőségi mutatóra, mert a pozíciókülönbségből adódó CTR-eltérést a
position normalizer
ellensúlyozza.
Stekkelpak Zoltán, magyar AdWords csapat
Az AdWords-aukció
2009. június 24.
Ebben a bejegyzésben az AdWords rendszer legfontosabb funkciójáról lesz szó: az aukciós folyamatról, amely meghatározza, hogy mely hirdetések milyen pozícióban és milyen kattintási áron jelenhetnek meg. Az is kiderül, hogy miként kerülhet kevesebbe egy kattintás a legfelső pozícióban, mint az alatt.
Először következzen néhány fogalom magyarázata:
Ajánlat/maximális kattintásonkénti költség (Max. CPC):
Az az összeg, amelyet egy, a hirdetésre leadott kattintásért hajlandó vagy fizetni (egyaránt elérhető a keresési és tartalmi hálózaton). A maximális CPC értékénél többet soha sem kell fizetni egy kattintásért.
Átlagos CPC:
Az összes kattintás költsége elosztva a hirdetés által kapott kattintások számával.
Tényleges CPC:
A tényleges költség, amelyet a hirdetésére leadott kattintásért kell fizetni. Alapja a minőségi mutató, valamint a hirdetésed alatti pozícióban megjelenő hirdetés CPC-je. Az AdWords leszámítoló automatikusan a lehető legalacsonyabb árat biztosítja a hirdetés pozíciójának megőrzéséhez.
Hogyan lehet szabályozni az ajánlatokat?
A CPC értékét a hirdetéscsoport szintjén, illetve a kulcsszavak és elhelyezések szintjén lehet
beállítani
, és arra is lehetőség van, hogy külön-külön adjunk meg ajánlatot a
keresési és a tartalmi hálózathoz
. Az
automatikus ajánlattétel
használatával pedig az AdWords állítja be CPC-ajánlatokat.
Miként befolyásolják az ajánlatok a hirdetés pozícióját?
A pozíciót két tényező határozza meg: a maximális CPC-ajánlat, valamint a minőségi mutató. Így a hirdetés pozíciójának javítása érdekében emelni kell a maximális CPC-ajánlatot, vagy a
kampányok optimalizálásával
kell növelni kell a minőségi mutatót.
Miért vesz figyelembe az AdWords a maximális CPC-ajánlaton kívül más tényezőket is? Miért nem lehet egyszerűen "megvenni" egy pozíciót?
Azért döntöttünk a két tényező kombinációja mellett, hogy ezzel is minőségi hirdetések elkészítésére ösztönözzük hirdetőinket. Ez a dinamikus rangsorolási rendszer igazságosabb árazási környezetet biztosít, amely nemcsak azon alapszik, hogy a hirdető mennyit hajlandó fizetni, hanem a hirdetések relevanciáját és minőségét is figyelembe veszi.
Pontosan hogyan működik az aukció?
A rendszer minden keresési lekérdezésnél összehasonlítja a kulcsszavaid CPC-ajánlatát és minőségi mutatóját az összes többi jogosult hirdetés hasonló adataival. Rendszerünk az egyes aukciókban minden hirdetésnél megszorozza a maximális CPC-t a minőségi mutatóval. Amelyik hirdetésnél a CPC és minőségi mutató szorzata a legmagasabb, az a hirdetés kerül első helyre; a második legnagyobb szorzattal rendelkező hirdetés kerül a második helyre, és így tovább.
Példa:
Két hirdetőnek, Krisztiánnak és Annának olyan hirdetéseik vannak, amelyek ugyanannál a lekérdezésnél jelenhetnek meg. Krisztián 10 forintos maximális kattintási költségre (CPC) vonatkozó ajánlatot állított be kulcsszavára, amelynek minőségi mutatója 5 a rendszerünkben. Kulcsszavának teljes pontszáma 10 x 5 = 50. Anna 8 forintos maximális CPC-ajánlatot állított be kulcsszavára, vagyis alacsonyabbat, mint Krisztián. Azonban kulcsszavának minőségi mutatója rendszerünk értékelése szerint 9, így kulcsszavának teljes pontszáma 8 x 9 = 72,
így a Krisztiánénál magasabb.
Annáé a legjobb hirdetési pozíció annak ellenére, hogy kevesebb a maximális CPC-ajánlata.
Anna kattintási költségének kiszámításához elosztjuk Krisztián teljes kulcsszó-pontszámát (50) Anna (9) minőségi mutatójával, majd hozzáadunk még egy dollárcentet (~2 forintot).
Az összeg 7,50 Ft forint, amely alacsonyabb, mint Anna maximális CPC-ajánlata.
Az alábbi felvételen Hal Varian, a Google vezető közgazdásza mutatja be az AdWords-aukciót:
Vigyázat, mélyvíz! Végül következzen egy kis olvasnivaló azoknak, akik komolyabban bele akarják ásni magukat az aukció rejtelmeibe. Hal Varian: Position auctions (UC Berkely, USA, 2006) tanulmánya PDF formátumban
innen
tölthető le.
Stekkelpak Zoltán, magyar AdWords csapat
Hogyan lehet javítani a minőségi mutatót?
2009. június 15.
A kulcsszavak teljesítménye a CPC-k emelkedése nélkül a leghatékonyabban optimalizálással növelhető. Az alacsony minőségi mutatónak az lehet az oka, hogy a kulcsszavak, a hirdetések vagy a céloldalak nem eléggé célzottak, illetve relevánsak. Az alábbi optimalizálási tippeket követve, célzottabbá és relevánsabbá tehetők az AdWords-hirdetések, amivel csökkenthetőek a kattintási költségek és növelhetők a hirdetések pozíciói.
Azonosítsd hirdetésed céljait.
Ezekre a célokra koncentrálva válaszd ki az alkalmazni kívánt stratégiát. Ha például a hirdetési ráfordítás megtérülését (ROI) szeretnéd növelni, akkor a kifogástalan minőségű hirdetések létrehozására kell ügyelni, hogy csak azokat a felhasználókat érd el, akik tényleg az általad kínált terméket vagy szolgáltatást keresik.
A fiókot a maximális hatékonyság szem előtt tartásával
rendszerezd
, és gondold ki, milyen kampányszerkezetet lenne érdemes használni. Ha például ingatlanokat hirdetsz, célszerű különálló hirdetéscsoportokat létrehozni a lakóparki lakásokhoz, a panellakásokhoz és a családi házakhoz.
Válaszd ki a
megfelelő kulcsszavakat és elhelyezéseket
. Próbáld kitalálni, mely kulcsszavak írják a legjobban körül a terméket vagy szolgáltatást, és csoportosítsd a kulcsszavak különböző témakörök alapján. Továbbá használj
kizáró kulcsszavakat
, amelyekkel kiszűrhetők a kínált termék vagy szolgáltatás szempontjából nem releváns megjelenések. Vegyük az alábbi példát: Ha például csak ingatlanok adásvételével foglalkozunk, de bérléssel nem, célszerű felvenni a "bérlet", "albérlet" és "kiadó" kizáró kulcsszavakat, hogy a bérlakást kereső felhasználók ne láthassák a hirdetést, mivel ők várhatóan nem fognak rákattintani, és így csökkenne az átkattintási arány.
Készíts
lényegre törő, célzott hirdetésszövegeket
. Ügyelj rá, hogy a hirdetés tartalma felkeltse az érdeklődők figyelmét, és elkülönítse az ajánlatodat a versenytársaidétól. Ha a kulcsszavakat alkalmazod a hirdetésszövegben, akkor a kifejezések a hirdetések megjelenítésekor félkövéren jelennek meg a felhasználók részére, ami növeli a láthatóságot.
Optimalizáld a webhelyedet konverziókra
. Ha növelni szeretnéd a ráfordítás megtérülését, ügyelj rá, hogy a lehetséges vevők egyszerűen megtalálhassák a hirdetésben kínált terméket vagy szolgáltatást. Ha például a hirdetésed azokat a felhasználókat célozza meg, akik Magyarországon, Budapesten szeretnének új lakást venni, akkor a hirdetés olyan céloldalra mutasson, amely eladó, új budapesti lakásokat kínál. Ez sokkal célzottabb, mint egy ügynökség kezdőlapjának a megjelenítése, ahonnan a felhasználónak magának kell új lakásokat keresnie.
Kövesd nyomon a fiók teljesítményét
, kísérletezz és módosíts a kampányaidon a kívánt eredmények elérése érdekében. Jelentések futtatásával és a fiókstatisztikák (például a CTR, a minőségi mutató és az első oldali ajánlatbecslés) figyelésével megállapítható, mely kampányok, hirdetéscsoportok, hirdetések és kulcsszavak teljesítenek a legjobban, és melyeknél kell javítani a teljesítményen.
További információ
ezekről a tippekről.
A minőségi mutató kiszámítása
2009. június 9.
Az AdWords-ben a minőségi mutatót minden kulcsszónál egyedileg számítjuk. Különböző tényezők kombinációjából áll össze, amelyek azt mérik, hogy egy-egy kulcsszó mennyire kapcsolódik a hirdetés szövegéhez és a felhasználó kereséséhez. Ilyen tényezők:
A kulcsszó korábbi átkattintási aránya (CTR) a pontosan egyező kereséseknél
Az adott fiók eddigi teljesítménye, amelyet a rendszer a fiók összes hirdetése és kulcsszava átkattintási arányával (CTR) mér
A hirdetéscsoportban szereplő megjelenített URL-ek korábbi CTR-je
A nyitóoldal
minősége
A kulcsszó kapcsolódása a hirdetéscsoport hirdetéseihez
A kulcsszó és a hirdetés relevanciája a keresés szempontjából
A fiók teljesítménye a hirdetés megjelenítésének földrajzi területén
A kulcsszavak minőségi mutatóját a fiókjából elérhető Hirdetésdiagnosztikai eszköz segítségével lehet ellenőrizni. Az eszköz a "Hirdetéscsoport részletei" oldal "Kulcsszavak" oldaláról érhető el. A kulcsszó melletti nagyítóikon felett megjelenő súgóbuborék tartalmazza a minőségi mutatóval kapcsolatos információkat.
Hamarosan azt is összefoglaljuk, hogy miként lehet javítani a minőségi mutatón, és ezzel olcsóbban hirdetni az AdWords hirdetési programmal.
Stekkelpak Zoltán, magyar AdWords csapat
A minőségi mutatóról kezdőknek
2009. május 25.
A minőségi mutató egy olyan mérőszám, amelynek segítségével meghatározhatjuk, mennyire kapcsolódik egy kulcsszó egyrészt az adott hirdetéshez, másrészt a potenciális vevő keresési lekérdezéséhez. Mivel a minőség
kiemelt fontosságú a Google részére
, az AdWords rendszert is úgy alakítottuk ki, hogy a leghatékonyabb és a legjobban célzott hirdetéseket jutalmazza és propagálja. A jó minőségű hirdetések ismérvei a
releváns hirdetésszöveg és kulcsszavak
, valamint az
olyan linkek, amelyek a keresésnek leginkább megfelelő weboldalra vezetnek
. Az ilyen hirdetések hatékonyabbak az ügyfeleink, és relevánsabbak a felhasználóink számára.
Ha például egy ingatlanügynökség a „ház” szót használja kulcsszóként, az feltehetőleg túl általános, ezért kevéssé releváns a felhasználók számára. Sok olyan keresés fordulhat elő, amelyben a felhasználó a „ház” kulcsszót használja, ugyanakkor nem ingatlanügynökség után érdeklődik, például: „ház bérlet Balaton”; „számítógép ház”; „házfelújítás” stb. Ezzel szemben a jó minőségű hirdetésekben olyan kulcsszavak szerepelnek, amelyek a hirdetett üzlet vagy szolgáltatás iránt leginkább érdeklődőket veszik célba, például:„eladó ház Budapest”, „eladó ház Szeged”, „ingatlan Balaton” stb.
Annak érdekében, hogy csak a legrelevánsabb hirdetések jelenhessenek meg, úgy alakítottuk ki a Google AdWords rendszerét, hogy a
jó minőségű hirdetéseket a pozíciójuk növelésével és a tényleges minimális CPC-jük csökkentésével is megjutalmazza
. Ennek köszönhetően alacsonyan tartjuk az árakat, az AdWords felhasználóit pedig arra ösztönözzük, hogy a minőséget helyezzék előtérbe, és csúcsminőségű hirdetési kampányokat hozzonak létre vállalkozásához vagy szolgáltatásához. A következő bejegyzésekben jobban beavatjuk a kezdő felhasználóinkat a minőségi mutató rejtelmeibe, addig is egy
kis olvasnivaló a Súgóból
.
Stekkelpak Zoltán, magyar AdWords csapat
Hirdetéspozíció – 1. rész: Hogyan működik?
2009. április 20.
Vajon hogyan történik az AdWords-hirdetések pozíciójának megállapítása? Mitől fordulhat elő, hogy néha legfelül jelenik meg a hirdetés, máskor pedig alsóbb pozíciókban? Háromrészes, kezdőknek szánt blogbejegyzés-sorozatunkban bemutatjuk:
a pozíciók megállapításának módját és a változó pozíciók okait;
a hirdetéspozíció javításának lehetőségeit; valamint
a hirdetéspozíció befolyásolásának módját a Pozíciópreferencia használatával.
A hirdetés pozíciójának meghatározása
A rendszer a keresés során beírt minden egyes kulcsszóra vonatkozóan megállapítja a hirdetés pozícióját mind a Google találati oldalain, mind a keresési hálózaton. A hirdetés pozíciója a kulcsszó kattintásonkénti költségre (CPC) tett
ajánlatán
és
minőségi mutatóján
alapul, összevetve azokat a többi hirdető AdWords-kampányaiban beállított kulcsszavankénti CPC-értékekkel és minőségi mutatókkal.
Egy keresés során az oldalon legfeljebb tizenegy hirdetés jelenik meg; maximum nyolc az ingyenes keresési eredményektől jobbra, és legfeljebb három a keresési eredmények felett. Ha több mint 11 AdWords-felhasználó ugyanazt a kulcsszót használja, és a minőségi mutató, valamint a CPC-ajánlat nem elég magas ahhoz, hogy a hirdetés megjelenjen az első eredményoldalon, akkor a hirdetés a további eredményoldalak valamelyikén fog megjelenni. A Google keresési partnereinek eredményoldalain megjelenített hirdetések száma változhat.
A hirdetéscsoport részleteit tartalmazó oldal
"Átlagos pozíció" oszlopában
látható az egyes kulcsszavakhoz tartozó átlagos hirdetéspozíció a Google oldalán és a keresési hálózaton. Az 1-es pozícióval rendelkező hirdetés az eredmények első oldalának tetején jelenik meg; a 9-es vagy 10-es pozícióval rendelkező hirdetés pedig a Google első eredményoldalának alján látható. Egy 1,5-es átlagos pozíciójú hirdetés általában az első vagy a második helyre kerül.
A minőségi mutató, s így a
kulcsszóhoz
tartozó hirdetéspozíció nagyban függ az adott keresési lekérdezéshez való
hasonlóság mértékétől
. Ha például "teniszütő" az egyik kulcsszó, és
általános egyezés
van beállítva hozzá, akkor a hirdetés a "használt teniszütő" és a "teniszütő-kölcsönzés" kereséseknél is megjelenik. Az ilyen keresések mindegyike esetében meghatározott CPC-ajánlattal és minőségi mutatóval rendelkező különböző hirdetések fognak megjelenni.
Példa
A következőkben egy konkrét példa látható a "teniszütő" kulcsszó működéséről:
"A" hirdető
Nyitóoldal: Különféle sporteszközök
Minőségi mutató: 6/10 (megfelelő)
Max. CPC: 40 Ft
"B" hirdető
Nyitóoldal: Teniszütő
Minőségi mutató: 9/10 (magas)
Max. CPC: 30 Ft
Bár az "A" hirdető nagyobb ajánlatot tett, mégis valószínűbb, hogy az övénél feljebb jelenik meg a "B" hirdető hirdetése, ugyanis ő magasabb minőségi mutatóval rendelkezik. Mivel a Google ajánlattételi rendszert használ, a
tényleges CPC
mindössze két forinttal lesz magasabb a konkurenciáéhoz képest.
A hirdetéspozíció változhat
A hirdetés pozíciója megváltozik olyankor, amikor megváltoztatod (vagy a többi AdWords felhasználó megváltoztatja) a kulcsszavak CPC-ajánlatát, vagy ha módosul egy kulcsszó minőségi mutatója. Bármikor megtörténhet, hogy egy versenytárs új hirdetést vesz fel, vagy az AdWords hirdetői optimalizálják hirdetéseiket, illetve megváltoztatják CPC-ajánlataikat. Továbbá a felhasználók keresési viselkedése is változhat. A kulcsszavak minőségi mutatója bármikor
megtekinthető az AdWords-fiókban
.
Mivel az AdWords az egyenlő versengésen alapul, ezért nem lehet pozíciót hosszú távon biztosítani, illetve megvásárolni.
Stekkelpak Zoltán, magyar AdWords csapat, Dublin
A céloldal szerepe a minőségi mutatóban
2009. április 6.
Egy
korábbi bejegyzésben
megnéztük, hogy a Google miért tulajdonít nagy jelentőséget az AdWords-hirdetések minőségének. Most megmutatjuk, hogy a minőségi mutatóban milyen szerepe van az AdWords-hirdetésben megadott céloldalnak, és hogy pontosan milyen tényezőket veszünk figyelembe a céloldal minőségének meghatározásánál.
A kulcsszavak minőségi mutatójában
az átkattintási arány és a relevancia után a harmadik
legfontosabb szempont a céloldalak minősége, ugyanis ez az összetevő is fontos szerepet játszik abban, hogy milyen
felhasználói élmény
alakul ki a kereső használata során. Az AdWords robotja, az
AdsBot
ezért bizonyos időközönként ellátogat a hirdetésben vagy a kulcsszavak szintjén megadott céloldalra (követve az
átirányításokat
is), és feltérképezi azok felépítését, tartalmát és betöltési idejét.
A céloldalak automatikus kiértékelésekor arra törekszünk, hogy a
felhasználók megítélését
minél jobban megközelítsük, ezért a rendszerünk egyebek mellett a következőket veszi figyelembe:
Az oldalon megjelenő információk relevanciája
A tartalom eredetisége
A navigáció egyszerűsége
Az oldalon található linkek (bizonyos helyzetekben az AdsBot a céloldalról hivatkozott oldalakat is meglátogatja)
A relevancia szempontjából nagyon fontos, hogy a hirdetést (esetleg a kulcsszavak szintjén) a konkrét ajánlatot tartalmazó aloldalra linkeljük, ezzel ugyanis nemcsak a céloldali minőség javítható, hanem a
visszafordulási arány
is csökkenthető.
A céloldal minőségi mutatójába egy évvel ezelőtt belekerült az oldal letöltési ideje is. Jelenleg a céloldalból a
HTML-tartalom letöltési sebességét
nézzük az oldalt kiszolgáló szerver
földrajzi helyére jellemző átlagos letöltési időhöz képest
.
Bővebb információ a céloldal letöltési sebességének javításáról >>>
Az AdsBot látogatásának
gyakorisága
eltérő, azt befolyásolja az adott céloldal forgalma és a rendszerünkön végrehajtott belső fejlesztések is. Ezek a látogatások természetesen nem számítanak bele az AdWords statisztikáiba, vagyis ezekért a látogatásokért magától értetődően nem kell fizetni. Ugyanakkor bizonyos webanalitikai rendszerek és egyéb kattintáskövető megoldások az AdsBot látogatásait is valódi látogatásként értelmezhetik.
A hirdetők természetesen
kizárhatják
az AdsBotot a céloldalakról, ekkor azonban a rendszerünk
konzervatív
módon alacsonyabb céloldali minőséget feltételez, ami a minőségi mutató csökkenésén keresztül magasabb elsőoldali ajánlatokhoz vezethet. A rendszer figyelmen kívül hagyja a robots.txt fájlban definiált átfogó kizárásokat (User-agent: *) azért, a CPC ne emelkedjen azoknál a hirdetőknél, akik nem kívánják korlátozni az AdsBot látogatását.
A céloldalak minőségéről az AdWords-fiók Kulcsszóelemzés lapján tudhatunk meg többet (ide pedig a kulcsszavak melletti nagyítóikonra kattintva juthatunk el). Részletesebb tippek a céloldalak javításával kapcsolatban
itt
olvashatók.
Stekkelpak Zoltán, magyar AdWords csapat, Dublin
A minőségi mutatóról, de előtte: a hirdetési ökoszisztéma
2009. január 23.
Ezen a blogon sokszor lesz szó a hirdetések minőségéről, a minőségi mutatóról, és arról, hogy a minőség javításával hogyan lehet kevesebb pénzből értékesebb forgalmat hozni a hirdetett weboldalra. Mielőtt azonban rátérnénk a hirdetésminőség összetevőire és arra, hogy miként lehet javítani rajtuk, nézzük meg, hogy miért fektetünk nagyon nagy hangsúlyt a hirdetések minőségére.
A hirdetési rendszerünkben az internetezők, a hirdetők és a hirdetések megjelenítői egy
ökoszisztémát
alkotnak, és ebben az ökoszisztémában olyan
incentívekre
van szükség, amelyek hosszú távon biztosítják a hirdetési hálózat minőségét és fenntarthatóságát.
Az ökoszisztéma mindhárom szereplőjének megvan a saját racionális célja.
Az internetezők szeretnék megtalálni a számukra
legrelevánsabb
információt, mégpedig
azonnal
. Ez azt eredményezi, hogy a keresésekhez leginkább kapcsolódó hirdetések megjelenítésére törekszünk. A hirdetések iránti bizalom szintúgy fontos, vagyis azt szeretnénk, hogy az internetezők az általunk kiszolgált hirdetésekre ne mint zavaró reklámokra, hanem
hasznos információforrásként
tekintsenek. Ennek érdekében például nem jelenítünk meg hirdetést az olyan kereséseknél, amelyeknél annak a valószínűsége, hogy a hirdetés felkelti az internetező figyelmét, egy bizonyos szint alá süllyed.
A hirdetők célja ebben az ökoszisztémában az, hogy minél több és minél értékesebb potenciális vásárlót (nem kattintást!) hozzanak a weboldalra, és ezt minél olcsóbban.
A hirdetések megjelenítői (ideértve természetesen a Google-t és a teljes tartalmi hálózatot) pedig azt szeretnék, hogy a felhasználóik hasznosnak találják a weboldalukon töltött időt, visszatérjenek, ezen túl pedig a hirdetések megjelenítéséből származó jövedelem maximalizálására törekednek.
A hirdetési ökoszisztémában tehát nagyvonalakban a következő játszódik le:
A Google a minőségi hirdetések kiszolgálására törekszik
Az internetezők bíznak a hirdetésekben és hasznos információforrásnak tartják azokat, így egyre gyakrabban veszik igénybe a keresőt és egyre gyakrabban kattintanak a szponzorált linkekre is, ami...
... a hirdetőknek egyre több célzott forgalmat jelent,
a megjelenítők pedig maximalizálják bevételüket a nagyobb forgalomból, ami a tartalmi hálózat esetén a hálózat növekedését is előidézi.
A hirdetési hálózat növekedése a megjelenítő oldalak változatosságának növekedésével is jár, ami jobb célzást tesz lehetővé (az eredmény tehát nagyobb és célzottabb forgalom).
A célzottabb forgalom miatt növekszik a hirdetésekre költött pénzek megtérülése, ami a keresési és a megjelenítési forgalom növekedésével az AdWords-büdzsé
racionális
növelésére ösztönzi a hirdetőket.
A hirdetésekből származó magasabb bevétel pedig végső soron arra ösztönöz bennünket, hogy tovább dolgozzunk a minél jobb minőségű hirdetések kiszolgálásán.
Az ökoszisztéma fenntartása érdekében tehát az AdWords-hirdetőknél olyan incentíveket alkalmazunk, amelyek a jó minőségű, releváns hirdetések létrehozására ösztönzik őket. Ennek részeként anyagi előnyhöz juttatjuk a jó minőségű hirdetéseket a rosszabb minőségűekkel szemben a hirdetési pozíciókért folytatott licitálásban. Ez konkrétan azt jelenti, hogy minden egyéb feltétel változatlansága esetén a Google hálózatán kevesebbe kerül a jól célzott kampányok futtatása, mint a kevésbé jól célzottaké.
Hamarosan részletesen is megnézzük a hirdetésminőség összetevőit.
Stekkelpak Zoltán, magyar AdWords csapat, Dublin
Címkék
***haladóknak***
***kezdőknek***
***mélyvíz***
+1
a kereső
adaptív hirdetés
AdMob
Advertising Week
AdWords
AdWords Editor
AdWords Kezdőknek Sorozat
AdWords Online Tanterem
AdWords promóciós kódok
AdWords Számlázási beállítások
AdWords Szerkesztő
AdWords tutorials
AdWords Videóhoz
Ajánlatkorrekció
ajánlattétel
Ajánlattételi stratégia
Aktuális
Alkalmazás
analytics
Android
Applikáció
Automatikus ajánlattétel
Autómatikus ajánlattétel
bejelentés
belsőlink-bővítmény
bemutatkozás
Bővített URL
bővítmények
Case Study
cél-ROAS
céloldal
célzás
chat
click-to-call
CPA
demográfiai
DFSA
dinamikus keresési hirdetések
Dinamikus remarketing
display-hirdetések
esettanulmány
eszközök
eszközökön keresztüli tevékenységek
ETA
Fejlesztések
Firebase
fórum
frissítési központ
gépi tanulás
Gmail
Gmail-hirdetések
Google AdWords
Google AdWords oktatás
Google AdWords Oktatóközpont
Google Adwords tutorials
Google AdWords Webinárium
Google Analytics
Google Display Network
Google I/O
Google Maps
Google Minősítési Program
Google Partners
Google Performance Summit
Google Play
google+
GYIK
hatékonyság
helybővítmény
helyi célzás
hirdetésbővítmények
hirdetésformátumok
hirdetéspozíció
Híváskonverzió
hozzárendelés
idő alapú célzás
innováció
irányelvek
jelentések
kampánykísérletek
kampánymenedzsment
kampányszintű közönséglisták
Kampányvázlatok
Karácsony
képernyőmegosztás
kérdőív
Keresési Trendek
kezelőfelület
Kiterjesztett szöveges hirdetések
konvertált kattintás
konverzió
konverziókövetés
Közönség célzása
kulcsszavak
kupon
kutatás
márkanövekedés
minőségi mutató
Mobil
Mobil Március
mobilajánlat
mobilhirdetés
mobiloptimalizálás
non-profit
Online szeminárium
optimalizálás
Partner-jelvény
Payment API
piacon belüli szegmensek
promóciós kredit
Remarketing
Reszponzív hirdetések
RLSA
Salesforce
sikertörténet
Smart Bidding
SMS
súgó
számlázás
Szöveges hirdetések
tartalmi hálózat
Telefon
telefonos kapcsolatfelvétel
továbbfejlesztett kampányok
tömeges szerkesztés
TrueView
TrueView tevékenységhez
TrueView-felfedezési hirdetés
Tudtad-e ?
új adwords
Új termékek
Újdonság
univerzális alkalmazáskampány
URL-kezelés
Ügyfélegyezés
Ügyfélközpont
ügynökségeknek
üzenetbővítmény
vendégbejegyzés
visszajelzés
Webhely-optimalizáló
webinárium
YouTube
Archive
2017
máj.
2016
dec.
nov.
okt.
szept.
aug.
júl.
jún.
máj.
márc.
febr.
jan.
2015
dec.
nov.
okt.
szept.
aug.
júl.
jún.
máj.
ápr.
márc.
febr.
2014
szept.
aug.
máj.
márc.
2013
dec.
nov.
okt.
szept.
júl.
jún.
máj.
ápr.
márc.
febr.
2012
dec.
nov.
okt.
szept.
aug.
jún.
máj.
ápr.
márc.
febr.
jan.
2011
dec.
nov.
okt.
szept.
aug.
júl.
jún.
máj.
ápr.
márc.
febr.
jan.
2010
dec.
nov.
okt.
szept.
aug.
júl.
jún.
máj.
ápr.
márc.
febr.
jan.
2009
dec.
nov.
okt.
szept.
aug.
júl.
jún.
máj.
ápr.
márc.
febr.
jan.
Feed
Hasznos oldalak
Google Cégem
Google Partners
Google Webmester Súgó
Google Apps for Work
Gyors választ szeretne?
AdWords Súgó
Google Analytics Súgó
AdWords Oktatóközpont
Szakértő csapatunk elérhetősége
Follow @adwords
Follow
Számítunk visszajelzésére
A bloggal kapcsolatban
ezen az űrlapon
várjuk a véleményeket és a javaslatokat.